nachtdienst - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Daan Hermens - WaarBenJij.nu nachtdienst - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Daan Hermens - WaarBenJij.nu

nachtdienst

Blijf op de hoogte en volg Daan

13 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

ja daar zit ik dan 4.50 in de morgen te wachten tot mijn night audit, ofwel alle financiele gebeurtenissen van de dag samenvatten en doorvoeren in het hotel, is afgelopen. De eerste 5 nachten zijn voorbij en ze laten met nu al alleen om alles af te maken. met als opdracht: If you are finished early you can go and grab some sleep. en met name 'grabe some sleep' gaat je op een gegeven moment wel aanspreken. maar toch maar de oogjes openhouden en bezig blijven ofja wakker blijven. zo nu en dan maar eens naar buiten, wat drinken, wat eten en rondlopen. zitten op een bureaustoel 8 uur lang is toch niet mijn favoriete gebeurtenis heb ik wel gemerkt. gelukkig zijn mijn collega's wel aardig, al leuke gesprekken gevoerd maar ook dingen gehoord die je misschien liever niet wilt horen.
de meeste komen namelijk uit de townships en hier gebeuren dingen die wij als 'verwende' europeanen niet voor mogelijk kunnen houden. deze mensen hebben werkelijk helemaal niks, zijn iedere dag 2 uur onderweg naar werk, houden amper iets van hun salaris over na alles te hebben betaald en dan te beseffen dat de apartheid pas in 1994 is afgelopen.... deze mensen hebben het zwaar en alle recht om te klagen, maar in tegenstelling ze komen iedere dag met goede zin en een grote glimlach, zoals alleen 'black people' deze kunnen hebben, naar het werk. RESPECT het enige woord wat er nu in mij opkomt.
even verder op de apartheid: begonnen in 1960 ongeveer en pas in 1994 afgelopen. ze werden overal buiten gesloten, ze hadden zelfs een ander paspoort en meer als boer ofwel slaaf konden ze niet bereiken. uiteindelijk durfen sommige grote namen zoals Mandela de handen in elkaar te slaan en te beginnen aan een opstand, vredige opstand was de inzet van hun kant. maar de afrikaners(dit zijn van oorsprong niet de negers, maar de blanke mensen) die zwaar in de minderheid zijn voelde zich al snel bedreigd en gingen de vredige demonstraties met hard geweld de kop indrukken. en geloof het of niet maar als je de beelden van WO 2 gaat vergelijken met wat de Afrikaners hier hebben gedaan, zie je nauwelijks verschillen. ofja in plaats van een hakenkruis met 4 haken hebben zij er maar 3. en deze mensen zijn zo door gegaan tot 1994, kun je het je indenken dat Hitler in 1994 nog de baas was geweest????
en dan eindelijk was het zover 1994 apartheid afgeschaft en al snel Nelson Mandela als eerste 'zwarte' President. Maar de strijd om gelijkheid is nog lang niet gestreden, elke management positie is, je raadt het wel, bezet door een blank persoon. ze zijn goed op weg zeggen ze allemaal, maar er is nog een lange weg te gaan.
als er nog vragen zijn stel ze, er is nog zoveel te vertellen, dat het niet te typen is.
verder nog wat kleine dingen op een rijtje:
5 april naar UB40
17 april tot en met 21 april Kaapstad of Mozambique
28-29-30 maart Drakensberg
en verder staat er nog niks gepland, alhoewel de bucketlist al klaar ligt.

als afrikaanse afsluiter:
How is it?
shap shap

  • 13 Maart 2014 - 17:20

    Os Pap:

    Daan, ik sta perplex. Er is een journalist aan je verloren (of nog niet) gegaan. Ik hoop nog meerdere verhalen te mogen lezen van onze correspondent in Joannesburg.

  • 13 Maart 2014 - 17:20

    Annelies:

    Geweldig verhaal. Volgens mij kun je ook nog wel schrijver worden.
    De apartheid: het is voor ons altijd ver weg geweest, maar nu jij er bent er zo over schrijft is het ineens heel dichtbij. Er valt nog veel te verbeteren, daar maar ook hier. De racistische opmerkingen vliegen ook hier in NL nog wel eens over de tafel. Ook wij moeten RESPECT tonen.

    Als er nog vragen zijn schrijf je?? Ik heb er wel een miljoen denk ik. Maar die spaar ik grotendeels op tot wij bij jou op bezoek komen. Ik ga vanavond waarschijnlijk de vluchten boeken.

    Ik ben heel trots op je!!
    Mam

  • 13 Maart 2014 - 20:59

    Nelly, Je Peettante:

    Hey Daan,
    een geweldig verhaal, heb het 2x gelezen.
    heel interessant.!!
    in korte tijd al heel wat wijzer geworden van het bijzondere land.
    Veel succes verder, en plezier in je werk.
    zorg goed voor jezelf!!
    groetjes Nelly

  • 15 Maart 2014 - 13:17

    Wilma:

    Hoi Daan
    Ik heb wel vragen aan jou:
    Vraag 1: Nachtdiensten met succes voltooid?
    Vraag 2: Wanneer komt je eerste boek uit?
    Vraag 3: Zijn jouw collega's in het hotel vooral blank of black?
    Vraag 4: Wat is de gekste Afrikaanse uitdrukking die je hebt gehoord?
    Vraag 5: Mag ik mee naar UB40?

    Vandaag is de verkoop van de pinkpop kaartjes gestart. Het is maar de vraag of we erin slagen kaartjes te kopen, want het computersysteem slaat bijna op hol. De Rolling Stones komen en dat trekt natuurlijk veel mensen.
    Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel groeten van ons allemaal en... ga zo door!
    Grtz Wilma

  • 21 Maart 2014 - 11:05

    Daan Hermens:

    ja de nachtdiensten zijn met succes voltooid. nu back in the normal life, zoals ze het hier ook wel zeggen.
    ja ik ben er over na aan het denken of ik dat boek in NL of in ZA ga publiceren.
    wat betreft mijn collega's zie je nog steeds veel van de apartheid terug. de management posities zijn allemaal bezet door blanke personen en de collega's waarmee ik dus echt werk zijn allemaal black. dus er heerst nog steeds een groot machtsverschil tussen black and white.
    er zijn heel veel uitdrukkingen maar de meest voorkomende is:
    How is it? -> shap shap

  • 21 Maart 2014 - 11:07

    Daan Hermens:

    dit betekent dus: hoe is het? goed goed
    ja alleen vlucht boeken voor 5 april en er komen enkele lokale artiesten, dus ben benieuwd.

    is het gelukt met de kaartjes van pinkpop?
    voor slaapplek in de buurt contact even mijn Personal Assistent Annelies Hermens.

  • 26 Maart 2014 - 22:18

    Wilma:

    Ha ha grapjas!
    How is it?
    Trouwens... we hebben GEEN pinkpopkaartjes.
    Rens en Fleur willen alles (3 dagen) of niets. Ze baalden enorm!!
    Marijn gaat misschien nog 1 dag. Tja soms heb je geluk en soms niet...
    Grtz en tot de volgende keer.
    Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Daan

Actief sinds 15 Juli 2013
Verslag gelezen: 10594
Totaal aantal bezoekers 20882

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 17 Augustus 2014

Stage Zuid-Afrika

21 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Amerika 2013

Landen bezocht: